Andra vändpunkten: hjälten förstår exakt vad som kommer att krävas

Den andra vändpunkten infaller ca 75 % in i historien och markerar övergång mellan fas tre och den avslutande fas fyra. Det är nu hjälten lär sig ytterligare något nytt, ofta om sig själv, som gör det möjligt att kunna göra exakt det där som krävs för att historien ska få ett tillfredsställande slut. Andra vändpunkten är tillfället då den avslutande kampen börjar.

Från ”allt hopp är förlorat” till inget annat val än att kämpa

Ett vanligt grepp är att lägga in en känsla av att allt hopp är förlorat strax innan andra vändpunkten.

Om det är en berättelse där karaktären lyckas på slutet, brukar hon vanligtvis strax innan vändpunkten ha nått sitt lågvattenmärke, ett tillfälle när allt känns förlorat och alla möjligheter att nå det viktiga målet verkar vara utom räckhåll. Men då, hepp, händer något som ändrar spelplanen och ger protagonisten nytt hopp, en ny chans. Det ”något” är andra vändpunkten. Ofta handlar det om självinsikt, t ex ett minne som gör sig påmint och ger förnyad kraft.

Det är från detta lågvattenmärke som hjälten under sista delen av historien kommer resa sig och uppnå det nästintill omöjliga. Andra vändpunkten visar exakt hur svårt motståndet är och hur mycket hjälten riskerar att förlora. När sista fjärdedelen inleds har i så fall den andra vändpunkten bidragit till att visa hur vår hjälte inte har något annat val än att kämpa mot – och övervinna – den antagonistiska kraften.

Om din berättelse istället slutar med att hjälten misslyckas, kan andra vändpunkten vara tillfället då livet är som mest på topp. Från denna maxpunkt går det sedan snabbt nerför och kontrasten blir både tydlig och dramatisk.

Sista chansen att injicera ny information

Andra vändpunkten är absolut sista chansen att injicera ny information. Nu ska alla pusselbitar finnas på plats att använda när huvudkaraktären agerar katalysator och avslutar historien. Du kan (och bör!)  fortfarande överraska läsaren i sista fasen, men du ska då använda de pusselbitar som redan ligger på bordet.

Denna artikel ingår i en serie om dramaturgi, som är tänkt att vara ett stöd för dig som skriver en bok: genom att förstå historieberättandets grundstruktur kommer du veta vilka element och händelser i historien du ska placera var. Första delen, om dramaturgi generellt och helhetsperspektivet, hittar du i artikeln som heter Så här bygger du grunden till en bra berättelse – med avgörande händelser på rätt ställe.

Vill du veta mer om hur dramaturgi kan hjälpa dig skriva en riktigt bra bok?

I en artikelserie i åtta delar beskriver jag på vilket sätt dramaturgi kan hjälpa dig skriva ett bättre manus.

Tips på böcker och bloggar för dig som vill fördjupa dig i dramaturgi

Larry Brooks, Story Engineering: mastering the 6 core competencies of successful writingSe vad andra skriver om denna på Bokbloggar.se
Brooks har även webbsidan Storyfix med tips och filmer – men det mesta är säljfokuserat.

K.M. Weiland, Stucturing your novel: Essential Keys for Writing an Outstanding StorySe vad andra skriver om denna på Bokbloggar.se
Weiland har en mängd böcker om struktur, och en bra blogg Helping writers become authors där hon bjuder på kunskap.

Blake Snyder, Save the Cat! – the last book on screenwriting you’ll ever need. Boken riktar sig till filmskapare men principerna gäller lika väl för alla som vill berätta en sammanhållen dramaturgiskt hållbar historia. Se vad andra skriver om denna på Bokbloggar.se

John Truby, The anatomy of story: 22 Steps to Becoming a Master StorytellerSe vad andra skriver om denna på Bokbloggar.se
Truby har även en serie på youtube som på en övergripande nivå beskriver vad han menar är avgörande för bra historier. ISBN 978-0-86547-951-7

Detta inlägg har 4 kommentarer

Lämna ett svar