Redo att botanisera bland skrivtips och ta del av skrivinspiration?

Här hittar du de senaste blogginläggen och kan även gå direkt till den kategori som ger dig bästa stödet i ditt skrivarbete.

Senaste bloggartiklarna

3 tips för placering av backstory

Backstory handlar om att använda karaktärens förflutna för att förstå deras nutid. När backstory används på ett bra sätt förstår läsaren på ett djupare plan hur karaktärerna (miss-)uppfattar omgivningen och händelser som påverkar dem. Här får du tips på hur du kan använda backstory effektivt, och vad du som författare INTE ska göra.

Gästbloggare Nilla Westin: Manus synat i sömmarna

Att skriva handlar om att vara både kreativ och ha skrivteknisk kunskap. Det behöver vara spontant, men även strukturerat. Ofta är det ensamt, men ibland kan man ta hjälp av t ex lektör eller skrivcoach för att ha en partner som hjälper till att vässa manuset. Här gästbloggar Nilla Westin om sitt skrivsätt och om hur vårt samarbete bidrog till att berättelsens olika delar är placerade på rätt ställen och håller ihop i alla sömmar.

Skriv så att läsaren kan KÄNNA MED karaktären

Det finns en teknik för hur författare kan beskriva händelser och reaktioner så att läsaren på ett naturligt sätt upplever världen ur karaktärernas perspektiv och på så vis känner med karaktären. Denna teknik kan vara hjälpsam om du vill bli bättre på att hålla berättelsen i nuet snarare än återberätta, samt om du vill få ett extra verktyg för gestaltning och för att driva intrigen framåt.

Skrivkurs i sommar!

Är du redo att maxa ditt skrivande i sommar? Att utveckla din idé eller kanske till och med komma i mål med din bok? Vi är en grupp lektörer under paraplyet Litterära Konsulter som har satt ihop en 8 veckor lång sommarkurs som inkluderar personlig respons på dina texter varje vecka.

Andra vändpunkten: hjälten förstår exakt vad som kommer att krävas

Dramaturgi: Den andra vändpunkten infaller ca 75 % in i historien och markerar övergång mellan fas tre och den avslutande fas fyra. Det är nu hjälten lär sig ytterligare något nytt, ofta om sig själv, som gör det möjligt att kunna göra exakt det där som krävs för att historien ska få ett tillfredsställande slut. Andra vändpunkten är tillfället då den avslutande kampen börjar.

Gästbloggare Sharon Elbaz: Även en lektör behöver en lektör

Sharon Elbaz arbetar till vardags som lektör och har samtidigt filat på ett eget manus, en dystopi i tre delar. När manuset började bli klart insåg hon att även en lektör behöver en lektör, dvs någon som neutralt och professionellt granskar olika aspekter av manuset och hjälper det nå sin fulla potential. Här berättar Sharon om det lektörsutlåtande hon fick av mig.

Dramaturgi fas 3: Större självinsikt matchar ett ökande motstånd

Dramaturgi fas 3: Tack vare tidigare erfarenheter och ny information kan protagonisten nu attackera utmaningen på ett medvetet sätt. Vanligtvis kommer huvudkaraktären nu till insikt om vad hon behöver övervinna inom sig själv för att lyckas. En del av utmaningarna kommer att lösas i denna fas, men de viktigaste förblir olösta till efter andra vändpunkten.

Har du livliga diskussioner med dina karaktärer?

Skriver du en bok? Får dina karaktärer plötsligt en egen vilja, och springer åt ett annat håll än du vill? Kanske har ni till och med en livlig diskussion om detta - i ditt huvud? Lugn, forskare visar att du är i gott sällskap (och då menar jag INTE den bråkige karaktären).

Motgångar som stärker

Inspirerande citat av Stephen King: "By the time I was fourteen the nail in my wall would no longer support the weight of rejection slips impaled upon it. I replaced the nail with a spike and kept on writing." Vi kan förvisso inte alla bli Stephen King, men vi kan alla använda motgångar som drivkraft och lita på att fortsatt övning ger bättre färdighet och kvalitet.

Läst: Klubben av Matilda Gustavsson

Klubben är en bok av journalisten Matilda Gustavsson, där hon beskriver arbetet som ledde till den avslöjande DN-artikeln om ”kulturprofilen” Jean-Claude Arnault och som på sikt även bidrog till Svenska Akademiens kris. Detta är en mycket välskriven och samhällsviktig bok som jag inte bara rekommenderar utan genuint hoppas att många läser.

Första vändpunkten: När huvudkaraktären tvingas välja väg

Dramaturgi kan hjälpa dig med ditt manus om du skriver en bok. Första vändpunkten sker ca 25 % in i berättelsen. Hjälten tvingas göra något hon inte gjorde innan, vilket kan vara allt från att attackera eller rädda en person, förändra sig själv eller förlåta någon annan, lita på någon eller fly för livet osv. Efter första vändpunkten förstår läsaren huvudkaraktärens utmaningar och ser vilket motstånd och vilka risker som finns.

Bokens uppstart ska väcka nyfikenhet och visa normaltillstånd

Om din berättelse ska följa en dramaturgisk struktur så börjar första fjärdedelen med något som väcker intresse hos läsaren. I början av din bok presenterar du huvudkaraktärerna och det som är viktigt för dem. Etablera även miljön. Kroken, som är en intresseväckande fråga, vävs in tidigt och du introducerar dessutom bokens grundfråga. Denna artikel är del 2 som handlar om dramaturgi som verktyg för att skriva en bra berättelse.

5 trender i bokvärlden

Några trender i bokbranschen är att trumpfaktorn märks även här, att verklighetsflykt blandat med nostalgi trendar, tidsoptimering påverkar konsumptionen, pitch och personligt varumärke avgör framgång samt hantverk övertrumfar originalitet.