Skrivtips och inspiration till dig som drömmer om att skriva en bok
Senaste blogginläggen
Krydda din text med skrivpärlor
Visst är det fantastiskt med egenkomponerade ord som känns både naturliga och självklara? De smälter in i texten och fångar träffsäkert en känsla, händelse eller miljö. Här bjuder några (aspirerande) författare på härliga skrivpärlor.
Sally Rooneys "Normala människor" - en första kapitelanalys
Skriver du en bok? Då är bästa skrivtipset att du läser massor! Här är en första kapitelanalys av Sally Rooneys Normala människor, där jag visar hennes styrkor i inledningen. Vilka skrivtekniker kan du utveckla genom att läsa Normala människor?
Vill du stå med din färdiga bok på Bokmässan 2021?
Vill du färdigställa och presentera en färdig bok vid nästa års bokmässa? I så fall finns möjligheten att vara med i projektet ”Från Bokidé till Bokmässa” med mig (Gilly) och Litterära konsulter.
Att våga satsa på sin dröm!
1 september tog jag steget från trygga anställningar till en ny värld som egenföretagare. Jag är numera lektör och skrivcoach på heltid! Det betyder att jag har ännu större möjlighet att hjälpa dig som författare att skriva den bok du drömmer om. En bok som läsaren inte kan släppa. Som berör, inspirerar eller kanske förändrar någons liv. Det kommer jag fira med kampanjpriser hela september.
Nu finns ca 500 telefonnummer som kan användas i fiktion
Post- och telestyrelsen har reserverat telefonnummer som kan användas i fiktion, t ex i böcker och film. Så nu kan du riskfritt använda valfritt mobilnummer från 070-1740605 till 070-1740699 i ditt manus. Dessutom finns ett antal fasta telefonnummer för Stockholm, Göteborg, Malmö och Kiruna.
3 tips för placering av backstory
Backstory handlar om att använda karaktärens förflutna för att förstå deras nutid. När backstory används på ett bra sätt förstår läsaren på ett djupare plan hur karaktärerna (miss-)uppfattar omgivningen och händelser som påverkar dem. Här får du tips på hur du kan använda backstory effektivt, och vad du som författare INTE ska göra.
Slutet av berättelsen: när din huvudkaraktär blir hjälte och läsaren får svaret på den underliggande frågan
Berättelsens sista fjärdedel handlar om upplösningen. Nu ska läsaren få svaret på den underliggande fråga som väcktes i början och som genomsyrat berättelsen. Helst ska slutet bjuda på ett överraskande slut som samtidigt är fullt logiskt. Mycket ska in på dessa sidor och berättelsen håller därför ofta högt tempo.
Gästbloggare Nilla Westin: Manus synat i sömmarna
Att skriva handlar om att vara både kreativ och ha skrivteknisk kunskap. Det behöver vara spontant, men även strukturerat. Ofta är det ensamt, men ibland kan man ta hjälp av t ex lektör eller skrivcoach för att ha en partner som hjälper till att vässa manuset. Här gästbloggar Nilla Westin om sitt skrivsätt och om hur vårt samarbete bidrog till att berättelsens olika delar är placerade på rätt ställen och håller ihop i alla sömmar.
Skriv så att läsaren kan KÄNNA MED karaktären
Det finns en teknik för hur författare kan beskriva händelser och reaktioner så att läsaren på ett naturligt sätt upplever världen ur karaktärernas perspektiv och på så vis känner med karaktären. Denna teknik kan vara hjälpsam om du vill bli bättre på att hålla berättelsen i nuet snarare än återberätta, samt om du vill få ett extra verktyg för gestaltning och för att driva intrigen framåt.
Skrivkurs i sommar!
Är du redo att maxa ditt skrivande i sommar? Att utveckla din idé eller kanske till och med komma i mål med din bok? Vi är en grupp lektörer under paraplyet Litterära Konsulter som har satt ihop en 8 veckor lång sommarkurs som inkluderar personlig respons på dina texter varje vecka.
Andra vändpunkten: hjälten förstår exakt vad som kommer att krävas
Dramaturgi: Den andra vändpunkten infaller ca 75 % in i historien och markerar övergång mellan fas tre och den avslutande fas fyra. Det är nu hjälten lär sig ytterligare något nytt, ofta om sig själv, som gör det möjligt att kunna göra exakt det där som krävs för att historien ska få ett tillfredsställande slut. Andra vändpunkten är tillfället då den avslutande kampen börjar.
Gästbloggare Sharon Elbaz: Även en lektör behöver en lektör
Sharon Elbaz arbetar till vardags som lektör och har samtidigt filat på ett eget manus, en dystopi i tre delar. När manuset började bli klart insåg hon att även en lektör behöver en lektör, dvs någon som neutralt och professionellt granskar olika aspekter av manuset och hjälper det nå sin fulla potential. Här berättar Sharon om det lektörsutlåtande hon fick av mig.
Artiklar om dramaturgi och struktur
Slutet av berättelsen: när din huvudkaraktär blir hjälte och läsaren får svaret på den underliggande frågan
Berättelsens sista fjärdedel handlar om upplösningen. Nu ska läsaren få svaret på den underliggande fråga som väcktes i början och som genomsyrat berättelsen. Helst ska slutet bjuda på ett överraskande slut som samtidigt är fullt logiskt. Mycket ska in på dessa sidor och berättelsen håller därför ofta högt tempo.
Andra vändpunkten: hjälten förstår exakt vad som kommer att krävas
Dramaturgi: Den andra vändpunkten infaller ca 75 % in i historien och markerar övergång mellan fas tre och den avslutande fas fyra. Det är nu hjälten lär sig ytterligare något nytt, ofta om sig själv, som gör det möjligt att kunna göra exakt det där som krävs för att historien ska få ett tillfredsställande slut. Andra vändpunkten är tillfället då den avslutande kampen börjar.
Hungerspelen ur ett dramaturgiskt perspektiv
SPOILERALERT – läs inte denna artikel om du inte vill veta hur Hungerspelen slutar! Här har jag sammanfattat Hungerspelen ur ett dramaturgiskt perspektiv.
Dramaturgi fas 3: Större självinsikt matchar ett ökande motstånd
Dramaturgi fas 3: Tack vare tidigare erfarenheter och ny information kan protagonisten nu attackera utmaningen på ett medvetet sätt. Vanligtvis kommer huvudkaraktären nu till insikt om vad hon behöver övervinna inom sig själv för att lyckas. En del av utmaningarna kommer att lösas i denna fas, men de viktigaste förblir olösta till efter andra vändpunkten.
Mittpunkten: ny information gör att motståndet kan börja brytas ner
Skriva en bok med hjälp av dramaturgi: Mittpunkten introducerar ny information som ger ny förståelse kring vad som sker. Berättelsens huvudkaraktär kan börja agera proaktivt för att nå sitt mål. Som en knorr: vår hjälte kanske får falsk information medan läsaren får veta sanningen.
Webb-TV: att använda snöflingemetoden i ditt skrivande
I mitten av april intervjuade en av Sveriges absolut främsta lektörer, Ann Ljungberg, mig om Snöflingemetoden. Min andra live-webbsändning någonsin. Gick bra. Tror jag 😉
Hur du lyckas fånga och fängsla läsaren
Har du hört talas om den där kroken som ska fånga läsaren tidigt i din berättelse? Kroken är ett verktyg du behöver bemästra om du vill ha läsare som bara måste fortsätta till nästa mening, nästa sida och nästa kapitel.
Dramaturgi fas 2: ”Hur ska protagonisten hantera den här situationen?”
I din berättelses andra fjärdedel ska det bli tydligt för läsaren vilka risker som står på spel och hur omfattande motståndet är. I denna fasen väver du gärna in scener som lyfter fram det underliggande temat och passar kanske på att väva in lite komik.
Första vändpunkten: När huvudkaraktären tvingas välja väg
Dramaturgi kan hjälpa dig med ditt manus om du skriver en bok. Första vändpunkten sker ca 25 % in i berättelsen. Hjälten tvingas göra något hon inte gjorde innan, vilket kan vara allt från att attackera eller rädda en person, förändra sig själv eller förlåta någon annan, lita på någon eller fly för livet osv. Efter första vändpunkten förstår läsaren huvudkaraktärens utmaningar och ser vilket motstånd och vilka risker som finns.
Bokens uppstart ska väcka nyfikenhet och visa normaltillstånd
Om din berättelse ska följa en dramaturgisk struktur så börjar första fjärdedelen med något som väcker intresse hos läsaren. I början av din bok presenterar du huvudkaraktärerna och det som är viktigt för dem. Etablera även miljön. Kroken, som är en intresseväckande fråga, vävs in tidigt och du introducerar dessutom bokens grundfråga. Denna artikel är del 2 som handlar om dramaturgi som verktyg för att skriva en bra berättelse.
Så här bygger du grunden till en bra berättelse - med avgörande händelser på rätt ställe
Dramaturgi hjälper dig skriva en berättelse som blir läst, och ger dig verktyg att utveckla dina karaktärer, hålla ett bra tempo, integrera underliggande tema mm. Dramaturgi ger dig en grund som övriga viktiga delar i historieberättandet kan vila på.
Artiklar med skrivtips
Krydda din text med skrivpärlor
Visst är det fantastiskt med egenkomponerade ord som känns både naturliga och självklara? De smälter in i texten och fångar träffsäkert en känsla, händelse eller miljö. Här bjuder några (aspirerande) författare på härliga skrivpärlor.
3 tips för placering av backstory
Backstory handlar om att använda karaktärens förflutna för att förstå deras nutid. När backstory används på ett bra sätt förstår läsaren på ett djupare plan hur karaktärerna (miss-)uppfattar omgivningen och händelser som påverkar dem. Här får du tips på hur du kan använda backstory effektivt, och vad du som författare INTE ska göra.
Slutet av berättelsen: när din huvudkaraktär blir hjälte och läsaren får svaret på den underliggande frågan
Berättelsens sista fjärdedel handlar om upplösningen. Nu ska läsaren få svaret på den underliggande fråga som väcktes i början och som genomsyrat berättelsen. Helst ska slutet bjuda på ett överraskande slut som samtidigt är fullt logiskt. Mycket ska in på dessa sidor och berättelsen håller därför ofta högt tempo.
Skriv så att läsaren kan KÄNNA MED karaktären
Det finns en teknik för hur författare kan beskriva händelser och reaktioner så att läsaren på ett naturligt sätt upplever världen ur karaktärernas perspektiv och på så vis känner med karaktären. Denna teknik kan vara hjälpsam om du vill bli bättre på att hålla berättelsen i nuet snarare än återberätta, samt om du vill få ett extra verktyg för gestaltning och för att driva intrigen framåt.
Andra vändpunkten: hjälten förstår exakt vad som kommer att krävas
Dramaturgi: Den andra vändpunkten infaller ca 75 % in i historien och markerar övergång mellan fas tre och den avslutande fas fyra. Det är nu hjälten lär sig ytterligare något nytt, ofta om sig själv, som gör det möjligt att kunna göra exakt det där som krävs för att historien ska få ett tillfredsställande slut. Andra vändpunkten är tillfället då den avslutande kampen börjar.
Dramaturgi fas 3: Större självinsikt matchar ett ökande motstånd
Dramaturgi fas 3: Tack vare tidigare erfarenheter och ny information kan protagonisten nu attackera utmaningen på ett medvetet sätt. Vanligtvis kommer huvudkaraktären nu till insikt om vad hon behöver övervinna inom sig själv för att lyckas. En del av utmaningarna kommer att lösas i denna fas, men de viktigaste förblir olösta till efter andra vändpunkten.
Mittpunkten: ny information gör att motståndet kan börja brytas ner
Skriva en bok med hjälp av dramaturgi: Mittpunkten introducerar ny information som ger ny förståelse kring vad som sker. Berättelsens huvudkaraktär kan börja agera proaktivt för att nå sitt mål. Som en knorr: vår hjälte kanske får falsk information medan läsaren får veta sanningen.
Hur du lyckas fånga och fängsla läsaren
Har du hört talas om den där kroken som ska fånga läsaren tidigt i din berättelse? Kroken är ett verktyg du behöver bemästra om du vill ha läsare som bara måste fortsätta till nästa mening, nästa sida och nästa kapitel.
Första vändpunkten: När huvudkaraktären tvingas välja väg
Dramaturgi kan hjälpa dig med ditt manus om du skriver en bok. Första vändpunkten sker ca 25 % in i berättelsen. Hjälten tvingas göra något hon inte gjorde innan, vilket kan vara allt från att attackera eller rädda en person, förändra sig själv eller förlåta någon annan, lita på någon eller fly för livet osv. Efter första vändpunkten förstår läsaren huvudkaraktärens utmaningar och ser vilket motstånd och vilka risker som finns.
Blivande lektör söker manus att testläsa
Kontaktannons: lektör-to-be söker författare-to-be 🙂 Jag testläser gärna ditt första kapitel, upp till 3000 ord. Intressant för dig eller en vän? Läs mer här för konkreta detaljer.
Bokens uppstart ska väcka nyfikenhet och visa normaltillstånd
Om din berättelse ska följa en dramaturgisk struktur så börjar första fjärdedelen med något som väcker intresse hos läsaren. I början av din bok presenterar du huvudkaraktärerna och det som är viktigt för dem. Etablera även miljön. Kroken, som är en intresseväckande fråga, vävs in tidigt och du introducerar dessutom bokens grundfråga. Denna artikel är del 2 som handlar om dramaturgi som verktyg för att skriva en bra berättelse.
Så här bygger du grunden till en bra berättelse - med avgörande händelser på rätt ställe
Dramaturgi hjälper dig skriva en berättelse som blir läst, och ger dig verktyg att utveckla dina karaktärer, hålla ett bra tempo, integrera underliggande tema mm. Dramaturgi ger dig en grund som övriga viktiga delar i historieberättandet kan vila på.
Snöflingemetoden – 10 steg för att komma igång med din romanidé
Snöflingemetoden hjälper dig att gå från bokidé till färdigt manus i 10 steg. Här beskriver jag hur.
Kategorier
Senaste bloggartiklarna
-
Krydda din text med skrivpärlor7 januari, 2021/0 Comments
-
Sally Rooneys “Normala människor” – en första kapitelanalys5 november, 2020/
-
Vill du stå med din färdiga bok på Bokmässan 2021?22 september, 2020/
-
Att våga satsa på sin dröm!9 september, 2020/
-
Nu finns ca 500 telefonnummer som kan användas i fiktion8 september, 2020/
-
3 tips för placering av backstory16 juli, 2020/
-
-
Gästbloggare Nilla Westin: Manus synat i sömmarna17 juni, 2020/
-
Skriv så att läsaren kan KÄNNA MED karaktären11 juni, 2020/
-
Skrivkurs i sommar!8 juni, 2020/
-
-
-
Hungerspelen ur ett dramaturgiskt perspektiv27 maj, 2020/
-
-
-
Har du livliga diskussioner med dina karaktärer?30 april, 2020/
-
Ytterligare 16 filmer om författare och/eller skrivande25 april, 2020/
-
-
Webb-TV: att använda snöflingemetoden i ditt skrivande20 april, 2020/
-
-
Hur du lyckas fånga och fängsla läsaren8 april, 2020/
-
Motgångar som stärker2 april, 2020/
-
Tips: filmer om författare eller skrivande1 april, 2020/
-
-
Läst: Klubben av Matilda Gustavsson2 mars, 2020/