Skrivtips och inspiration till dig som drömmer om att skriva en bok

Senaste blogginläggen

Artiklar om dramaturgi och struktur

Andra vändpunkten: hjälten förstår exakt vad som kommer att krävas

Dramaturgi: Den andra vändpunkten infaller ca 75 % in i historien och markerar övergång mellan fas tre och den avslutande fas fyra. Det är nu hjälten lär sig ytterligare något nytt, ofta om sig själv, som gör det möjligt att kunna göra exakt det där som krävs för att historien ska få ett tillfredsställande slut. Andra vändpunkten är tillfället då den avslutande kampen börjar.

Dramaturgi fas 3: Större självinsikt matchar ett ökande motstånd

Dramaturgi fas 3: Tack vare tidigare erfarenheter och ny information kan protagonisten nu attackera utmaningen på ett medvetet sätt. Vanligtvis kommer huvudkaraktären nu till insikt om vad hon behöver övervinna inom sig själv för att lyckas. En del av utmaningarna kommer att lösas i denna fas, men de viktigaste förblir olösta till efter andra vändpunkten.

Hur du lyckas fånga och fängsla läsaren

Har du hört talas om den där kroken som ska fånga läsaren tidigt i din berättelse? Kroken är ett verktyg du behöver bemästra om du vill ha läsare som bara måste fortsätta till nästa mening, nästa sida och nästa kapitel.

Första vändpunkten: När huvudkaraktären tvingas välja väg

Dramaturgi kan hjälpa dig med ditt manus om du skriver en bok. Första vändpunkten sker ca 25 % in i berättelsen. Hjälten tvingas göra något hon inte gjorde innan, vilket kan vara allt från att attackera eller rädda en person, förändra sig själv eller förlåta någon annan, lita på någon eller fly för livet osv. Efter första vändpunkten förstår läsaren huvudkaraktärens utmaningar och ser vilket motstånd och vilka risker som finns.

Bokens uppstart ska väcka nyfikenhet och visa normaltillstånd

Om din berättelse ska följa en dramaturgisk struktur så börjar första fjärdedelen med något som väcker intresse hos läsaren. I början av din bok presenterar du huvudkaraktärerna och det som är viktigt för dem. Etablera även miljön. Kroken, som är en intresseväckande fråga, vävs in tidigt och du introducerar dessutom bokens grundfråga. Denna artikel är del 2 som handlar om dramaturgi som verktyg för att skriva en bra berättelse.

Artiklar med skrivtips

Krydda din text med skrivpärlor

Visst är det fantastiskt med egenkomponerade ord som känns både naturliga och självklara? De smälter in i texten och fångar träffsäkert en känsla, händelse eller miljö. Här bjuder några (aspirerande) författare på härliga skrivpärlor.

3 tips för placering av backstory

Backstory handlar om att använda karaktärens förflutna för att förstå deras nutid. När backstory används på ett bra sätt förstår läsaren på ett djupare plan hur karaktärerna (miss-)uppfattar omgivningen och händelser som påverkar dem. Här får du tips på hur du kan använda backstory effektivt, och vad du som författare INTE ska göra.

Skriv så att läsaren kan KÄNNA MED karaktären

Det finns en teknik för hur författare kan beskriva händelser och reaktioner så att läsaren på ett naturligt sätt upplever världen ur karaktärernas perspektiv och på så vis känner med karaktären. Denna teknik kan vara hjälpsam om du vill bli bättre på att hålla berättelsen i nuet snarare än återberätta, samt om du vill få ett extra verktyg för gestaltning och för att driva intrigen framåt.

Andra vändpunkten: hjälten förstår exakt vad som kommer att krävas

Dramaturgi: Den andra vändpunkten infaller ca 75 % in i historien och markerar övergång mellan fas tre och den avslutande fas fyra. Det är nu hjälten lär sig ytterligare något nytt, ofta om sig själv, som gör det möjligt att kunna göra exakt det där som krävs för att historien ska få ett tillfredsställande slut. Andra vändpunkten är tillfället då den avslutande kampen börjar.

Dramaturgi fas 3: Större självinsikt matchar ett ökande motstånd

Dramaturgi fas 3: Tack vare tidigare erfarenheter och ny information kan protagonisten nu attackera utmaningen på ett medvetet sätt. Vanligtvis kommer huvudkaraktären nu till insikt om vad hon behöver övervinna inom sig själv för att lyckas. En del av utmaningarna kommer att lösas i denna fas, men de viktigaste förblir olösta till efter andra vändpunkten.

Hur du lyckas fånga och fängsla läsaren

Har du hört talas om den där kroken som ska fånga läsaren tidigt i din berättelse? Kroken är ett verktyg du behöver bemästra om du vill ha läsare som bara måste fortsätta till nästa mening, nästa sida och nästa kapitel.

Första vändpunkten: När huvudkaraktären tvingas välja väg

Dramaturgi kan hjälpa dig med ditt manus om du skriver en bok. Första vändpunkten sker ca 25 % in i berättelsen. Hjälten tvingas göra något hon inte gjorde innan, vilket kan vara allt från att attackera eller rädda en person, förändra sig själv eller förlåta någon annan, lita på någon eller fly för livet osv. Efter första vändpunkten förstår läsaren huvudkaraktärens utmaningar och ser vilket motstånd och vilka risker som finns.

Bokens uppstart ska väcka nyfikenhet och visa normaltillstånd

Om din berättelse ska följa en dramaturgisk struktur så börjar första fjärdedelen med något som väcker intresse hos läsaren. I början av din bok presenterar du huvudkaraktärerna och det som är viktigt för dem. Etablera även miljön. Kroken, som är en intresseväckande fråga, vävs in tidigt och du introducerar dessutom bokens grundfråga. Denna artikel är del 2 som handlar om dramaturgi som verktyg för att skriva en bra berättelse.
Kategorier
Senaste bloggartiklarna