Dramaturgi fas 3: Större självinsikt matchar ett ökande motstånd

Tack vare tidigare erfarenheter och ny information kan protagonisten nu attackera utmaningen på ett medvetet sätt. Vanligtvis kommer huvudkaraktären nu till insikt om vad hon behöver övervinna inom sig själv för att lyckas. En del av utmaningarna kommer att lösas i denna fas, men de viktigaste förblir olösta till efter andra vändpunkten.

Det är nu, efter mittpunkten, som saker börjar hetta till ordentligt i berättelsen. Huvudkaraktären har precis fått de verktyg eller den information hon saknade tidigare och kan tack vare det agera proaktivt för att hantera det allt tydligare motståndet (antagonisten). Vanligtvis har hon kommit till viss insikt om egna svagheter som hon behöver övervinna, och med denna självinsikt agerar hon annorlunda i sina försök att nå målet.

Fokus hjältens inre förändring

Fokus i den tredje fasen ligger vanligtvis på hjältens inre förändring och mål, snarare än olika metoder att hantera den nya situationen (som vi såg i andra fasen). Hon har fortfarande inte kontroll över sitt eget öde, men nu kan hon åtminstone med större medvetenhet hantera denna brist på kontroll.

Tips! Var noga med att hjälten hela tiden fortsätter att utvecklas, lär sig något nytt både om sig själv och antagonisten. Om din huvudkaraktär bemöter motståndet på samma sätt hela tiden stagnerar historien. Ett vanligt sätt att göra detta är att skruva upp motståndet, göra antagonisten smartare, starkare, lömskare osv.

Denna artikel ingår i en serie om dramaturgi, som är tänkt att vara ett stöd för dig som skriver en bok: genom att förstå historieberättandets grundstruktur kommer du veta vilka element och händelser i historien du ska placera var. Första delen, om dramaturgi generellt och helhetsperspektivet, hittar du i artikeln som heter Så här bygger du grunden till en bra berättelse – med avgörande händelser på rätt ställe.

Tredje fasen handlar om att hjälten ska lära sig och komma till insikt, möta utmaningar och faror, för att vara redo att anta berättelsens klimax, den rafflande avslutande kampen. Den kommer först i slutet av fjärde fasen, så låt det här växa fram med spänning och variation, låt läsaren se motståndets fula sidor och hjältens nya insikter. Hinta vilka inre demonen vår hjälte behöver övervinna på slutet, vilka svagheter som behöver bemästras och hur mycket hon riskerar att förlora om hon misslyckas nå målet.

En del av hjältens utmaningar kommer att lösas under tredje fasen, men de största utmaningarna – både inre och yttre – bör förbli olösta till sista fjärdedelen. Anledningen till att vissa delar behöver städas av nu, är för att bättre snäva in på den riktiga utmaningen på slutet.

Det kraftfulla motståndet

Någonstans i den här fasen ingår vanligtvis ett tillfälle då antagonisten visar upp sin fulla styrka, i syfte att åtminstone läsaren och eventuellt även protagonisten ska förstå den verkliga kraften som hon kämpar emot. Insatserna blir större, utmaningarna värre, och läsaren anar vilket enormt motstånd som behöver övervinnas på slutet.

Denna kraftuppvisning behöver inte vara ett stort slagsmål eller liknande, utan kanske antar formen av en bitter dialog, en vän som vänder huvudkaraktären ryggen eller en maktdemonstration från en auktoritet.

Syftet är att visa antagonistens potentiella kraft. Det är en maktdemonstration som är mer skrämmande och hotfullt än någonsin tidigare. Även antagonisten har alltså utvecklats och lärt sig hur protagonisten kämpar. Nu ökar spänningen – allas insatser, alla attacker och motattacker växer i styrka.

Tips! De kreativa författarmöjligheterna är stora: det är t ex inte nödvändigt att hjälten ser antagonistens fulla kraft, det kan vara ett effektivt sätt att öka spänningen om enbart läsaren ser och förstår vad som är på väg att hända.

Allt hopp är förlorat

Ett vanligt grepp är att lägga in en känsla av att allt hopp är förlorat i slutet av fas 3.

Om det är en berättelse där karaktären lyckas på slutet, brukar hon vanligtvis i slutet av fas 3 nå ett lågvattenmärke, när allt känns förlorat och alla möjligheter att nå det viktiga målet verkar vara utom räckhåll. Men då, hepp, händer något som ändrar spelplanen och ger protagonisten nytt hopp, en ny chans. Det ”något” är andra vändpunkten.

Om din berättelse istället slutar med att hjälten misslyckas, kan andra vändpunkten vara tillfället då livet är som mest på topp, som tydligt visar kontrasten.

Plantera alla ledtrådar

Det är nu, i berättelsens tredje fas, som du som författare har sista chansen att introducera nya ledtrådar eller personer som kommer spela roll i den avslutande och avgörande upplösningen (klimax). Möjligtvis att något kan tillkomma i andra vändpunkten, övergången mellan tredje och fjärde fasen, men absolut inte efter det. Läsare uppskattar sällan att inte ha fått en chans att gissa sig till slutet, som definitivt ska vara logiskt men samtidigt gärna överraska.

Dramaturgi fas 3: hjälten kan agera proaktivt för att nå sitt mål.

Vill du veta mer om hur dramaturgi kan hjälpa dig skriva en riktigt bra bok?

I en artikelserie i åtta delar beskriver jag på vilket sätt dramaturgi kan hjälpa dig skriva ett bättre manus.

Tips på böcker och bloggar för dig som vill fördjupa dig i dramaturgi

Larry Brooks, Story Engineering: mastering the 6 core competencies of successful writingSe vad andra skriver om denna på Bokbloggar.se
Brooks har även webbsidan Storyfix med tips och filmer – men det mesta är säljfokuserat.

K.M. Weiland, Stucturing your novel: Essential Keys for Writing an Outstanding StorySe vad andra skriver om denna på Bokbloggar.se
Weiland har en mängd böcker om struktur, och en bra blogg Helping writers become authors där hon bjuder på kunskap.

Blake Snyder, Save the Cat! – the last book on screenwriting you’ll ever need. Boken riktar sig till filmskapare men principerna gäller lika väl för alla som vill berätta en sammanhållen dramaturgiskt hållbar historia. Se vad andra skriver om denna på Bokbloggar.se

John Truby, The anatomy of story: 22 Steps to Becoming a Master StorytellerSe vad andra skriver om denna på Bokbloggar.se
Truby har även en serie på youtube som på en övergripande nivå beskriver vad han menar är avgörande för bra historier. ISBN 978-0-86547-951-7

Detta inlägg har 6 kommentarer

Lämna ett svar