Gästbloggare Tina Bergqvist: “En starkare version av min bok tar form”

Tina hade precis avslutat första utkastet på sin feelgood-roman när hon bad mig (Gilly) lektörsläsa de första 3 000 orden. Min ambition var som alltid att återkopplingen skulle ge henne både konstruktiva förslag och tankeväckande frågor, peka på både styrkor och utmaningar, i syfte att hjälpa henne vidareutveckla manuset. Här berättar Tina om vad lektörsläsningen betydde för henne:

Jag vill få historien lika tydlig på papper som i mitt huvud

Just nu skriver jag på min första bok. Om du också skriver böcker har du säkert märkt att det innebär många timmars jobb att bli klar. När du väl skapat ditt första utkast är du förhoppningsvis nöjd med vad du skrivit. Bra jobbat! Så, då är det bara att skicka in manuset till några väl utvalda bokförlag som längtar efter att få trycka just din bok, eller ge ut den själv? Visst kan du göra så, men chansen att lyckas blir mycket större om du låter texten vila lite, går igenom den några gånger till och sedan tar hjälp utifrån.

Jag är van vid att skriva olika typer av texter, främst journalistiskt. Jag trodde att det skulle vara lika enkelt att skriva en feelgoodbok som en artikel, men skönlitterärt skrivande är såklart helt annorlunda. Jag är lite av en perfektionist när det kommer till mitt eget skrivande, men trots det kan det hända att även jag missar något, skriver tokigt, använder fel tempus eller inte lyckas göra historien lika tydlig på papper som den är i mitt huvud. Sådan tur att mitt manus blev ett av de utvalda när Gilly nyligen efterlyste texter att gå igenom!

Tina Bergqvist skriver en feelgood-roman och bloggar på nextstopaustralia.com.

Nu när Gilly har lektörsläst mina tre första kapitel har hon satt fingret på det jag behöver jobba mer med för att utveckla min bok till en högre nivå. Som exempel behöver jag jobba mer på gestaltning istället för att beskriva känslor (till exempel: ”hon tittade ointresserat på honom” –> hur visar hon det?), fler miljöbeskrivningar (att beskriva välkända stadsmärken för staden där karaktärerna är) och förslag på hur vissa meningar kan skrivas om för att få fram budskapet ännu bättre.

Tillsammans med konstruktiva kommentarer direkt i manuset har jag även fått lite mer än två sidors återkoppling om hur hon uppfattar mina karaktärer och handlingen, samt konkreta förslag på hur jag kan förstärka manuset och feelgoodkänslan ännu mer. Hennes fina beröm har fått mig att växa, och feedbacken kommer med all säkerhet göra mitt bokmanus starkare.

En lektör tittar på dramaturgin i din text, gör dig uppmärksam på eventuella lösa trådar, ser om kapitlen för handlingen framåt eller inte, vad som kan stärkas i dialoger, språk med mera, och kommer med konstruktiv feedback på vad du kan förbättra och lyfter det som redan är bra. Lektören kan även ge tips på hur karaktärerna kan bli ännu tydligare. Oavsett hur bra du är på att skriva har du allt att vinna på att ta hjälp av en lektör. Gilly är väldigt bra på att fånga det viktiga i texten med sin goda känsla för detaljer, och ger konkreta tips på hur jag kan göra min text mer levande och konflikterna tydligare.

När du anlitar en lektör är det givetvis upp till dig om du vill använda dig av de förslag som ges. Jag vill att min bok ska bli så bra som möjligt innan jag visar upp den för världen, och därför känns det viktigt för mig att ta till mig Gillys feedback och jobba vidare utifrån den. En rolig bonus med att ha en lektör är att jag får många nya idéer till hur jag ska utveckla boken, och utifrån en kommentar kan flera nya kapitel skapas till liv. Gilly undrade vid ett tillfälle om en av mina karaktärer dejtade fler än en. Det var inte tanken från början, men den kommentaren fick mig att tänka om; det är klart det är så det ska bli! Det ska bli väldigt spännande att se hur slutresultatet kommer se ut jämfört med hur boken ser ut nu. Fortsättning följer…

Detta inlägg har en kommentar

Lämna ett svar