Slutet av berättelsen: när din huvudkaraktär blir hjälte och läsaren får svaret på den underliggande frågan

Berättelsens sista fjärdedel handlar om upplösningen. Nu ska läsaren få svaret på den underliggande fråga som väcktes i början och som genomsyrat berättelsen. Helst ska slutet bjuda på ett överraskande slut som samtidigt är fullt logiskt. Mycket ska in på dessa sidor och berättelsen håller därför ofta högt tempo.

I fjärde fasen går din hjälte från andra vändpunktens absoluta lågpunkt till insikt som möjliggör vinst i sista kampen, berättelsens klimax.

Klimax handlar om att vinna eller försvinna – och enbart huvudkaraktären kan fälla det avgörandet

Den sista kampen handlar i princip om att vinna eller försvinna. Allt din huvudkaraktär älskar, allt hon har hoppats på, verkar falla samman runt henne trots att hon gör sitt allra bästa.

Och i det ligger nyckeln: anledningen till att inget hon har försökt med hittills har lyckats, är för att hon fortfarande behöver möta sin största rädsla eller osäkerhet, hon behöver möta exakt det som hindrar henne att bli den nya versionen av sig själv.

Det är nu som hon måste besluta sig för att det är värt det att övervinna sina största rädslor eller svagheter. Detta beslut leder till att hon agerar, vilket leder in till historiens klimax.

Denna artikel ingår i en serie om dramaturgi, som är tänkt att vara ett stöd för dig som skriver en bok: genom att förstå historieberättandets grundstruktur kommer du veta vilka element och händelser i historien du ska placera var. Första delen, om dramaturgi generellt och helhetsperspektivet, hittar du i artikeln som heter Så här bygger du grunden till en bra berättelse – med avgörande händelser på rätt ställe.

Din huvudkaraktär ska bli hjälte

Protagonisten är hjälten. Hon ska demonstrera mod, kreativitet, innovation osv för att sätta de hjul i rullning som kommer leda till historiens upplösning. Det är nu protagonisten förtjänar att kallas hjälte – hon gör det hon egentligen inte vågar, hon samlar kraft hon inte visste att hon hade. Läsaren förstår helt och fullt vilka risker hon tar och vilket mod som krävs.

Det är skitsvårt, på ren svenska. Snudd på omöjligt. Men hon gör det ändå. Din protagonist visar hjältemod. Blir hjälte.

Det kan innebära att din hjälte inte överlever, eller att hon ger upp kampen (men i så fall bör det valet vara medvetet och hjältemodigt). Det är offret hon är villig att ta som är poängen.  Kanske ger hon upp sin egen dröm för att hon inser att det varit egoistiskt, eller kanske dör hon för att rädda sina barn eller … Att agera hjälte behöver alltså inte innebära ett lyckligt slut för protagonisten, men insikterna som leder till avgörandet stärker berättelsens grundtema.

Genren feelgood är ett undantag: där ska din protagonist befinna sig på en bra plats i livet i slutet av berättelsen.

Avgörande för en bra berättelse är alltså att det är protagonisten som i berättelsens slutfas träder fram och agera katalysator för upplösningen. Hela berättelsen kommer falla platt hos läsaren om din huvudkaraktär står passiv medan någon annan löser utmaningarna, t ex om hon med turens hjälp lyckas eller om hon blir räddad av någon annan.

En bra berättelses kulmen handlar om att huvudkaraktären visar att hon har övervunnit det motstånd, både inre och yttre, som stod i hennes väg tidigare. Hon har antagligen försökt redan i fas tre men misslyckats, för det är först nu som hon till fullo förstår vad som kommer att krävas. Och hon gör det som krävs. 

Rafflande tempo i berättelsens avslutande fjärdedel

Liksom andra och tredje fasen, startar den fjärde fasen med en vändpunkt, en stark händelse som ger historien ny glöd. Men i den fjärde och sista fasen saktar det aldrig ner. Nu är det intensivt och högt tempo raka vägen till klimax, den förlösande finalen.

Det höga tempot på slutet hänger ihop med allt som ska få plats i dessa 25 % av berättelsen: alla frön som har såtts ska nu skördas, alla trådar i form av t ex bi-intriger ska knytas ihop på ett elegant sätt. Hjälten ska slutgiltigt och definitivt övervinna motståndet och läsaren ska även hinna se den nya normala världen, dvs se att förändringen hos din protagonist är bestående.

Ingen ny avgörande information får tillkomma efter andra vändpunkten. Om något händer i den avslutande fasen så ska det tidigare ha introducerats på ett eller annat sätt. Det inkluderar karaktärerna – inga nya spelare kan träda in så här sent i berättelsen. Detta hänger ihop med att läsaren ska ha haft en chans att gissa sig till slutet (även om du som författare ändå ska lyckas överraska!).

Besvara berättelsens grundfråga

Början och slutet på din roman är två halvor som skapar en helhet. I början bör det finnas en frågeställning som får sitt svar på slutet, och det är denna frågeställning som har genomsyrat hela händelseutvecklingen. Det är vanligtvis en ja/nej-fråga av typen kommer hjälten lära sig sin läxa eller kommer det goda vinna mot det onda, men lite mer specificerat för din egen berättelse. Som exempel på det sistnämnda kan vi ta Askungen: Kommer den moderlösa flickan lyckas överlista sin styvmor och leva lycklig i alla sina dagar? Detta är inte en fråga du presenterar rakt ut, men läsaren ska i början av berättelsen förstå att detta är den underliggande frågan. I slutet av berättelsen ska frågan ha fått ett svar.

Tips!
Testa dina första och sista scener mot varandra: väcks en fråga hos läsaren i inledningen, och har den fått sitt svar på slutet Inte? I så fall har du något att arbeta med 😊

Denna text avslutar min serie om dramaturgins fyra faser och tre vändpunkter. Ge mig gärna återkoppling om detta har varit till hjälp för dig i ditt skrivande, eller om du har fördjupande frågor, antingen som kommentar här på bloggen eller genom att kontakta mig direkt.

Stort lycka till med din berättelse!

Vill du veta mer om hur dramaturgi kan hjälpa dig skriva en riktigt bra bok?

I en artikelserie i åtta delar beskriver jag på vilket sätt dramaturgi kan hjälpa dig skriva ett bättre manus.

Tips på böcker och bloggar för dig som vill fördjupa dig i dramaturgi

Larry Brooks, Story Engineering: mastering the 6 core competencies of successful writingSe vad andra skriver om denna på Bokbloggar.se
Brooks har även webbsidan Storyfix med tips och filmer – men det mesta är säljfokuserat.

K.M. Weiland, Stucturing your novel: Essential Keys for Writing an Outstanding StorySe vad andra skriver om denna på Bokbloggar.se
Weiland har en mängd böcker om struktur, och en bra blogg Helping writers become authors där hon bjuder på kunskap.

Blake Snyder, Save the Cat! – the last book on screenwriting you’ll ever need. Boken riktar sig till filmskapare men principerna gäller lika väl för alla som vill berätta en sammanhållen dramaturgiskt hållbar historia. Se vad andra skriver om denna på Bokbloggar.se

John Truby, The anatomy of story: 22 Steps to Becoming a Master StorytellerSe vad andra skriver om denna på Bokbloggar.se
Truby har även en serie på youtube som på en övergripande nivå beskriver vad han menar är avgörande för bra historier. ISBN 978-0-86547-951-7

Detta inlägg har 3 kommentarer

Lämna ett svar